Doris Lessing sai Nobelin
kirjallisuuspalkinnon vuonna 2007 ja tuosta asti on mielessäni
ollut, että pitäisi lukea naiselta jotain. No, jokin aika sitten
törmäsin kirjastossa vahingossa Lessingin kirjoihin ja nappasin
vihdoin mukaani hänen ensimmäisen romaaninsa Ruoho laulaa.
Kirja on julkaistu vuonna 1950 ja
suomeksi ensimmäistä kertaa vuonna 1978. Lessingin tuotannosta
suuri osa sijoittuu Afrikkaan, missä hän itsekin on elänyt.
Afrikasta kertoo myös Ruoho laulaa, joka sijoittuu eteläiseen
Afrikkaan, Rhodesiaan. Ajankohtaa ei mielestäni missään kohdassa
selkeästi ilmaista, mutta oletan tarinan sijoittuvan lähelle
julkaisuajankohtaa eli 1940-luvulle. Mm. puhelimet ja autot ovat
kuitenkin tarinassa arkipäivää.
Ruoho laulaa on niitä kirjoja, joiden
hienouden tajuaa vasta pureskeltuaan sitä hetken aikaa. Kirja alkaa
siitä, kun köyhän maanviljelijän, Dick Turnerin, vaimo Mary on
löydetty murhattuna heidän talonsa verannalta. Murhaaja on
ilmiselvästi musta palvelija Moses, joka on antautunut
vapaaehtoisesti virkavallalle. Alkukohtauksessa olennaisesti mukana
ovat Tony Marston, Turnereiden apulainen, murhaa tutkiva kersantti
Denham ja rikas tilanomistaja Charlie Slatter, jonka alkuasukkaat
olivat hakeneet ensimmäisenä paikalle Maryn ruumiin löydyttyä.
Alkusivut luovat pohjan koko tarinalle.
Ketään ei oikeastaan kiinnosta, kuka murhaaja oli eikä etenkään,
mikä on murhan motiivi. Olennaista on se, että Mary oli ollut liian
läheisessä suhteessa tummaihoiseen palvelijaansa eikä ollut
osannut käsitellä häntä oikein.
“- Eukkoni tekee minut hulluksi – se johtuu jotenkin tästä maasta. Niillä ei ole käsitystäkään siitä miten nekruja käsitellään.- Nekruja käsittelemään tarvitaan mies, Charlie sanoi. - Ei nekrut käsitä, että naiset käsittelee niitä. Pitävät omat naisensa kurissa. Hän nauroi. Kersantti nauroi. He kääntyivät katsomaan toisiaan ilmeisen huojentuneina, vaara oli ohitse; jälleen kerran hänet oli työnnetty syrjään, ja haastattelu näytti olevan ohitse.”
Marston on tullut maahan Englannista
vasta pari kuukautta sitten. Hän on tyypillinen hyvästä koulusta
valmistunut koulutettu nuori mies, joka on tullut Afrikkaan
rikastumaan ja etsimään kokemuksia. Puhuu, kuin olisi suu täynnä
helmiä. Eikä hän vielä tiedä maan tapoja, kuten alkukohtauksessa
painotetaan. Maahan tullessaan hänellä oli “sovinnaisen
edistykselliset” käsitykset rotuerottelusta ja hän tuntui
katsovan kaikkea romantisoitujen lasien läpi. Kuitenkin, kuten
kaikkitietävä kertoja toteaa, tällaiset ajatukset karisevat
helposti oman edun ollessa tärkeämpää. Marston ei siis uskalla
tai osaa kertoa totuutta murhaan johtaneista syistä. Olihan hän
itsekin osa niitä. Siksi tapaus on siis ratkaistu jo ennen kunnon
tutkimuksia, ja syyyllinen on selvästi palvelija.
Maryn murha on kuitenkin vain pieni osa
koko tarinaa. Käytännössä juoni myötäilee perinteistä
kolmiosaista tragedian kaarta: Alkuosassa esitellään
yksityiskohtaisesti henkilöt ja heidän vaikuttimensa tehdä asioita
ja päätöksiä. Tämän jälkeen alkaa keskikohta, josta alamäki
alkaa. Juoni kuljettaa lukijaa kohti viimeistä kliimaksia,
todellista loppua.
Minusta Mary on alusta asti aika
onneton hahmo. Ennen Dickin tapaamista hän elää keveää, jollain
tapaa ajattelematonta elämää, joka koostuu helpoksi muodostuneesta
työstä, merkityksettömistä tapaamisista erilaisten ihmisten
kanssa ja jokaviikkoisista elokuvatreffeistä. Hän asuu naisten
klubilla, ei luo syviä suhteita keneenkään, eikä anna itsestään
mitään. Kirjassa kuvaillaan tarkasti myös Maryn vanhempia ja Maryn
käytöstä kuvataan tältä pohjalta. Jossain tarinan loppuvaiheessa
viitataan Maryn isään vielä eri yhteydessä, mikä panee
miettimään, mitä kaikkea lopulta on jätetty sanomatta runsaasta
kuvailusta huolimatta.
Dick puolestaan on päättänyt haluta
vaimon ja perheen. Hän näkee Maryn vilaukselta ja luo tästä
mielessään sellaisen ihannekuvan, ettei todellisuudessa tunnista
unelmiensa naista saattaessaan tätä kotiin. Käytännössä Dickin
ja Maryn avioliitto perustuukin yksipuolisiin ja naiiveihin
odotuksiin, jotka kumpuavat muiden ihmisten mielipiteistä ja
odotuksista.
Dickillä ei ole avioliittoon mitään
tarjottavaa. Hän elää täysin omien ideoidensa ja haihattelujansa
vallassa ymmärtämättä Maryn elämänmuutosta tai antamatta tälle
todellista mahdollisuutta olla kumppani. Hän toivoo Maryltä
kiinnostusta maatilan asioihin, ja kun tämä vihdoin sitä osoittaa,
kokee hän vaimon liian vahvaksi. Kaiken kaikkiaan vaimo on Dickille
samanlainen ohimenevä projekti kuin moni muukin asia, kuten
talonrakennus, kauppa tai eri lajien kasvatus. Hän innostuu milloin
mistäkin asiasta ja aloitettuaan sen lopettaa jossain vaiheessa
kesken kaiken. Näin käy myös perhe-elämäsuunnitelmille.
Avioparin seksielämään viitataan pari kertaa hyvin epämääräisesti,
mutta todennäköisesti sellaista ei juurikaan ole. Mary toivoo
jossain vaiheessa lasta ja Dick kieltää vaimoltaan myös sen,
omalla tavallaan loogisiksi ajattelemiensa perusteiden pohjalta.
Mary taas ei ole lainkaan
valmistautunut siihen, mitä on olla avioliitossa ja mitä on olla
köyhän maanviljelijän vaimo. Ennen äärimmäisen sosiaalista
elämää elänyt nainen hautautuu vähitellen yksinäisyyteen
ankeaan ja ahdistavan kuumaan mökkiinsä. Kokeiltuaan kerran karata
takaisin kaupunkiin, huomaa hän kaiken muuttuneen. Hänen paikkansa
ovat vieneet nuoremmat tytöt eikä tilaa enää ole keski-ikäiselle
rouvalle. Palattuaan Dickin luo alkaa hänen alamäkensä. Hän
yrittää vielä ryhdistäytyä ja olla kiinnostunut tilan asioista,
mutta hitaasti passivoituu mitään tekemättömyyteen, kun Dick ei
lämpene hänen yrityksilleen kehittää tilanhoitoa. Ajan mittaan
Mary ahdistuu ja masentuu niin, että menettää ajantajunsa ja
ruokahalunsa - halunsa elää. Ainoa, joka hänen sairastumisensa
huomaa – tai ainakin pyrkii kohentamaaan hänen oloaan – on
yllättäen palvelija Moses, jota Mary halveksii ja pelkää samaan
aikaan. Ja jota ilman hän ei kykene elämään.
Eräällä lailla kirja kuvasi naisen
aseman epäreiluutta. Niin kauan kuin Mary oli nuori ja viihdyttävä,
oli hänellä arvoa. Jossain vaiheessa hänen kuitenkin katsottiin
olevan liian vanha löytämään itselleen puolisoa, mutta myös
liian vanha olemaan uskottava ja vakavasti otettava sellaisena kuin
oli. Vääränlaisissa vaatteissa, erilaisena muiden perhe-elämää
viettävien keskuudessa. “Hän ei ole sitä tyyppiä”, kuten joku
ajattelemattomasti toteaa. Lopulta avioliittokaan ei anna hänelle
kaipaamaansa lisäarvoa. Puoliso jättää hänet yksin paahtavan
kuumaan taloon, jota ei suostu remontoimaan viihtyisämmäksi. Mary
turhautuu, kun tekemistä ei ole tarpeeksi (silti palvelija on pakko
olla, vaikka ollaan liian köyhiä tekemään edes lapsia) ja alkaa
kokea itselleen vastenmielistä vetoa palvelijaansa. Toisaalta
kertoja myös tuomitsee Maryn tämän kevytmielisyyden vuoksi.
"Kolmikymmenvuotiaana tämä nainen, joka oli käynyt 'hyvää' valtionkoulua, viettänyt todella mukavaa elämää sivistyneesti huvitellen ja jolla oli mahdollisuus perehtyä kaikkeen oman aikansa tietoon (tosin hän luki pelkästään huonoja romaaneja) tiesi niin vähän itsestään, että joutui täysin tolaltaan kun muutamat juoruilevat naiset sanoivat, että hänen pitäisi mennä naimisiin."
Yksi kirjan kantavia teemoja on
rotuerottelu ja sen vaikutus ihmisten toimintaan ja ajatteluun.
Palvelija Moses herättää Maryssä ambivalentteja tunteita: hänet
on kasvatettu inhoamaan ja halveksimaan mustaa rotua, mutta ainoa,
jolta hän saa ymmärrystä tai sympatiaa, on musta mies, alkuasukas.
Jota Mary myös pelkää.
Jo kirjan alun vuoksi lukija tietää
tarinan päättyvän tragediaan. Antiikin tragediassa puhutaan
hamartiasta, joka on se hetki, jolloin tragedian sankari –
tahtomattaan – tekee jonkun tragediaan johtavan teon. Yleensä
omasta päätöksestään. Tämän tarinan hamartia on mielestäni
siinä vaiheessa, kun Mary erottaa Moseksen. Hän tekee sen omasta
päätöksestään, mutta ei omasta tahdostaan. Ja tästä käynnistyy
loppuhuipennus, joka johtaa traagisiin tapahtumiin. Antiikin
tragedian katsojan tavoin lukija näkee, milloin asiat alkavat mennä
vikaan. Tragedian luonteeseen kuitenkin kuuluu, että tapahtumat
etenevät omalla painollaan, kohti vääjämätöntä tuhoa.
Vaikka kirja antaa paljon ajattelemisen
aihetta ja on monitasoisuudessaan hieno teos, ei se pääse
lempikirjojeni listalle. En yksinkertaisesti pitänyt Lessingin
tavasta kirjoittaa. Hän käyttää kirjassaan jopa tuskastuttavan
paljon aikaa henkilöiden, lähinnä Dickin ja Maryn, ajatusten ja
vaikuttimien kuvailemiseen. En pidä tarinoista, joissa kaikki
selvitetään liian täsmällisesti. Kaipaan itse mahdollisuutta
päätellä henkilöiden syitä tehdä asioita. Tällöin tietysti
väärinymmärryksen mahdollisuus on suurempi. Tämä vaara on toki
olemassa myös tarkasti selitetyissä tarinoissa. Esim. Maryn syitä
toimia, kuten hän toimii, kuvaillaan tarkasti pitkin matkaa.
"Mutta kun Mary oli taas kotona, keskellä tavanmukaista päiväohjelmaa ja odotti tulevaisuutta uupuneen stoalaisesti, hän huomasi olevansa nääntynyt. Toimiin ryhtyminen vaati ponnistusta. Tuntui aivan kuin kaupunkimatka olisi vienyt kaikki hänen voimavaransa ja jättänyt hänelle vain sen verran, että hän pystyi päivittäin tekemään sen mitä oli tehtävä, mutta ei yhtään enempää. Siitä alkoi hänen sisäinen hajoamisensa. Se alkoi tuosta turtuneisuudesta, aivan kuin hän ei enää jaksaisi tuntea eikä taistella."
Koska en pidä tällaisesta
kerronnasta, huomaan usein lukevani tällaisella tavalla
kirjoitettuja kirjoja huolimattomasti. En aina jaksa keskittyä
tekstiin, niin kuin tarpeen olisi. Tällöin on hyvin mahdollista,
että hyppään jonkin tärkeän ajatuksen yli ja päättelen jotain,
mitä kirjoittaja ei ole tarkoittanut lainkaan.
Kaiken kaikkiaan kirjan suurin ongelma
minusta oli sen kaukaisuus, epärealistisuus, liika teatraalisuus,
teatterimaisuus. Vaikka henkilöiden ajatusmaailma pyrittiin tuomaan
hyvin lähelle lukijaa, en silti päässyt maailman sisään
haluamallani tavalla. Ehkä tämä kerrontatapa luo liian selkeän
rajan tarinan ja sen lukijan välille. Koin olevani sivustaseuraaja,
näytelmän katsoja.
Suosittelisin kirjaa lukijalle, joka
haluaa haastaa itseään ja löytää tekstistä syviä merkityksiä.
Sellaisella, jolle menevällä juonella ei ole niinkään merkitystä.
Kärsivällisyydestäkään ei ole haittaa, sillä vaikka kirja voi
tarjota lukijalleen paljon, voi sen (ehkä liian vanhahtava?)
kerronta viedä mielenkiintoa liikaa pois tarinasta.
P.S. Suosittelen tämän kanssa
nautittavaksi jääkylmää jääteetä tai vettä.
No comments:
Post a Comment