Luin pitkästä aikaa Laura Honkasalon
teoksen ja täytyy sanoa, että hän on kyllä loistava ajankuvaaja.
Aiemmin lukemani Eropaperit ja Sinun lapsesi eivät ole
sinun kuvasivat molemmat mukaansatempaavasti 70-lukua ja Perillä
kello kuusi tuo hurmaavan lähelle 60-luvun väreineen,
arkkitehtuureineen, musiikkineen, muoteineen, makuineen, kielineen.
Vaikka en ole ko. aikana edes elänyt, tuntui se Honkasalon
kuvailemana tutulta ja läheiseltä.
Perillä kello kuusi kertoo
pääasiassa vuodesta 1966, ja hyppää ajoittain vuoteen 1996. Kirja
alkaa 90-luvulta, kun siskokset Piitu ja Eetu tulevat tyhjentämään
kuolleen isänsä taloa. Lukija saa heti tietää, että isä on
mennyt naimisiin uudestaan erottuaan ensin naisten äidistä.
Seuraavaksi hypätäänkin ajassa taaksepäin vuoteen 1966, jolloin
Vuokon elämä äitinä ja edustusrouvana alkaa tuntua tyhjältä ja
turhauttavalta. Jossain vaiheessa
kerronta siirtyy Auneen, isän Tätiin, joka on vanha ja
vanhanaikainen ja jonka luona aikakin tuntuu pysähtyneen.
Pidin kirjan tavasta kuvailla
päähenkilöitä ja heidän kehitystään, muutosta omassa
ajattelussa. 1966 on muutoksen vuosi sekä Vuokolle että Aunelle,
vaikka aluksi sitä ei arvaisikaan.
Vuokosta saatu kuva on aluksi
konservatiivinen ja ulkokultainen. Hän kiinnittää valtavasti
huomiota ulkoisiin asioihin, kuten omaan ja lastensa ulkonäköön,
kotiin, siihen mitä ihmiset sanovatkaan jos tytär saa saksasta
ehdot. Hänestä naisen tehtävä on päästä ajoissa hyviin
naimisiin. Kauniina morsiamena. Vähitellen kuitenkin selviää,
ettei Vuokolla oikeastaan ole ollut muuta sisältöä elämässään.
Mies on aina töissä ja korvaa poissaoloaan rahalla ja tavaralla.
Vuokko on vuosikaudet huolehtinut lapsista ja kodista, järjestänyt
suosittuja juhlia ja tehnyt omaa pr-toimintaansa miehensä uran
eteen. Hänet tunnetaan kauniina, hauskana ja hyvänä seuranaisena.
Oma mies ei kuitenkaan osaa tarpeeksi hänen panostaan tai häntä
arvostaa.
“Menen sisään”, hän sanoi ja juoksi kiviportaat ylös helmat kourissa, päätyi kirjastoon missä herrat tarjosivat hänelle sikarin, koska hän ei ollut sellainen nainen, jonka vatsa meni sikarista sekaisin.
“Haluaisiko rouva Närhi whiskeyn? Kysyi Anderson, ovitehtaan johtaja, Riston hyvä toveri.“Lopettakaa rouvittelu. Mä tunnen muuten itseni ikivanhaksi.”“Susta nyt ei ikinä tule vanhaa”, miehet sanoivat yhteen ääneen.“Et sä taida olla aikuinenkaan, noin pienet jalat.”Hän istui kirjoituspöydällä ja hymyili. Vähänpä ne tiesivät, että hän oli oppinut jo aikaa sitten tanssimaan liian pienissä kengissä. Eivät ne tajunneet, että hän oli sorja, koska ei syönyt vaan eli pillereillä, puristi vatsansa sisään kumiliivillä.
Kirja luo mielenkiintoisen kontrastin
Vuokon maailmankuvan ja modernin, uudenlaisen yhteiskunnan välille.
Kaikki on muuttumassa: musiikki, työelämä, naisen asema. Koko
elämäntapa. Vuokolla on kuitenkin paljon kurottavaa pysyäkseen
muutoksessa mukana.
“Aina me tehdään niin kuin fatsi haluaa”, Eetu sanoi. “Oletsä kuullut naisten oikeuksista?”“Isäsi tekee paljon töitä.” Ja elättää teidät, Vuokko ajatteli, nosti hillosipulipurkin työtasolle ja sulki jääkaapin oven.“Onko sulla edes omaa tahtoa?” Eetu kysyi, mutta Vuokko ei nähnyt tarpeelliseksi vastata. Tyttö tassutteli pois huoneesta imeskellen appelsiinimehua sormistaan. Vuokko jätti Einen kuorimaan perunoita ja meni vaihtamaan vaatteita. Piitun suljetun oven takaa kuului beatlejen jollotus. Vuokon päässä vilisivät tekemättömät asiat. Parin päivän päästä kaksi Riston asiakasta oli tulossa rouvineen heille syömään, pitäisi suunnitella Einen kanssa mitä laitettaisiin, hän kävisi Ekbergillä hakemassa leivoksia ja torilla ostamassa kalaa, juustoja pitäisi olla, viinit jäisivät Riston huoleksi. Hän astui ulos leningistään, avasi sukkanauhaliivin soljet ja otti sukat jalasta varoen, pula-ajasta jäänyt tapa, silloin ei uusia sukkia ostettu noin vain. Hän veti jalkaansa puuvillaiset pitkäthousut ja irrotti korvanapit. Ne olivat jättäneet korvalehtiin punaiset jäljet. Nainen sai kärsiä ollakseen tyylikäs.
Muutos lähtee kuitenkin liikkeelle
hitaasta, lähes huomaamatta. Tähän vaikuttaa myös Vuokon omakuvan
muutos, kun hän tutustuu kymmenisen vuotta nuorempaan Marttiin.
Martti näkee hänessä muutakin kuin näppärän edustusrouvan.
Vuokon miehen täti Aune taas on
syvästi uskonnollinen ja on vuosikymmenet kantanut syyllisyyttä
siitä, ettei kuollut sisarensa sijasta rokkoon lapsena. Hänet on
kasvatettu tiukkojen kristillisten ohjenuorien mukaisesti ja hänen
elämäntehtävänään tuli olla vanhemmista vanhuudenpäivinä
huolehtiminen. Vanhemmat kuitenkin kuolivat lähetystehtävissä
Ambomaalla jo Aunen ollessa nuori. Hän on joutunut huolehtimaan
itsestään ja samalla jäänyt kasvatuksensa – ja oman ankaran
ajattelunsa - vangiksi.
“Missä Tädin pölynimuri on?”Aune puristi huulet yhteen. “En omista sellaista.”“Ai jaa. Eikö se olisi kätevä?”“En luota koneisiin. Tehokkaampaa tulosta saa aikaan omin käsin. Niin minun lapsuudessani siivottiin.”Tyttö ei tietenkään tiennyt mitään syöpäläisistä, miten niitä ennen aikaan kammottiin, pelättiin että ne levittäisivät tuberkuloosia tai pilkkukuumetta. Pappilassa oli ollut äärimmäisen siistiä, äidille oli tärkeää, että koti oli puhdas, valoisa ja tuuletettu.”
Aune elää vanhempiensa tavaroiden
keskellä, isän muotokuvasta tuijottavan ankaran katseen alla.
Työpaikalla hänet tunnetaan työnsä moitteettomasti hoitavana
neiti Närhenä, ikuisena vanhanapiikana. Jotain kuitenkin alkaa
tapahtua myös Aunen mielessä, kun hänen työtehtäviään
muutetaan ja nuorempi rohkeampi nainen ottaa hoitaakseen hänen
tehtäviänsä. Myös paremmin tutustuminen nuoreen sukulaistyttö
Piituun muokkaa Aunen ankaraa ajattelua ja käytöstä enemmän
ulkomaailmaa huomioivaksi.
Hän nousi väsyneenä pöydästä, meni takaisin konttorille. Katseli Mäkistä, kun se jutteli nuoren konttoritytön kanssa, tyttö kihersi ja kieputti poskikiharaa sormensa ympärille. Jos ne suhtautuivat Auneen kuin mieheen, mikseivät maksaneet sen mukaisesti?Juoksutyttö tuli juuri, kun hän oli lähdössä. Hän seisoi hallin peilin edessä kietomassa silkkihuivia kaulaansa, nyppimässä kaulukselta roskia. Tyttö ojensi hänelle kuoren, otti allekirjoituksen ja lähti. Hän sujautti kuoren käsilaukkuunsa. Ulkona oli helle, miksi ihmeessä hänellä oli takki? Kenelläkään muulla ei ollut.
Ratkaiseva repäisy tapahtuu, kun Aune
päättää perinteisen täysihoitolamatkan sijasta lähteä
kesälomallaan Kanarialle. Vasta kirjan viimeisillä sivuilla
paljastuu, miten suuresti matka ja sen tapahtumat hänen elämäänsä
lopulta vaikuttivat.
Kirjan teemoja ovat muutos, niin
yksilön kuin yhteiskunnankin. 60-luvun yhteiskunta ja tavat tuntuvat
nykylukijasta todella vanhanaikaisilta ja paikoin jopa järkyttävän
puritaanisilta. Paljain jaloin kahvilaan meneminen on kiellettyä,
ensimmäistä kertaa naisilla on mahdollisuus ruokailla ravintolassa
ilman miesseuraa, naiset pukeutuvat helteellä korsetteihin ja
sukkiin helteellä, avioero on skandaali. Kirjan henkilöiden kautta
nykyajan lukijalla on mahdollisuus kurkistaa tuohon hämmentävän
ambivalenttiin maailmankuvaan, jossa toisaalta haetaan uusia tuulia
ja vaikutteita Lontoosta, toisaalta roikutaan vielä sitovissa ja
tuomitsevissa ajattelumalleissa.
Pidin kaiken kaikkiaan kirjasta todella
paljon. Kuten jo alussa mainitsin, kuvasi se hienosti 60-luvun
helsinkiläistä yhteiskuntaa ja kulttuuria. Minusta oli myös
mielenkiintoista päästä kahden aivan erilaisen henkilön pään
sisälle. Vaikka tarinassa ei kaikkea Vuokon ja Aunen kohtaloista
paljastettukaan, annettaan lopussa tietoa juuri tarpeeksi. Toki
olisin mieluusti voinut lukea heidän vaiheistaan enemmänkin.
Ainoana miinuksena täytyy mainita pari
epäloogisuutta tarinassa itsessään. Esim. kirjan alkupuolella
puhutaan Aunen siskon kuolleen tulirokkoon, myöhemmin tauti on
muuttunut tuhkarokoksi. Myös taittovaiheessa on tapahtunut joku
pikku moka, ainakin minun lukemassani painoksessa. Vuokon ja Martin
piknik hyppää yhtäkkiä autoon. Jouduin muutaman kerran lukemaan
sivua ennen kuin tajusin, että se oli väärinpäin! (Ymmärrät
kyllä, mitä tarkoitan, jos luet samaa painosta, s. 289-290.)
P.S. Suosittelen ensinnäkin kirjan
lukemista. Ja sen kanssa jotain hauskaa cocktailia. Kirpeää,
makeaa, raikasta tai hapanta – mikä vaan sinulle maistuu.
P.P.S. Yritä kestää tuo alla oleva
kuva. Pakkohan sellainen oli tehdä. 60-luvun kunniaksi.
No comments:
Post a Comment