Emmi Itärannan esikoisteos Teemestarin
kirja on kehuttu ja kiitetty tarina tulevaisuuden maailmasta. Se
sijoittuu aikaan, jolloin maapallon vesivarat on imetty vähiin ja
armeija pitää valtaa tiukoin ottein.
Päähenkilö Noria asuu nykyisen Lapin alueella, tunturin kupeessa, Uuden Qianin valtiossa. Siellä, missä on tuntemamme Rovaniemi, menee tuolloin
menetettyjen alueiden raja. Alueiden, joiden vedet ovat pilaantuneet
öljysodissa. Suuri osa tuntemistamme maista on huuhtoutunut mereen, kun mannerjäät sulivat ja merivesi valloitti
mantereita. Laatokka tunnetaan järven sijasta lahtena, kuten myös
Aral-järvi.
Kirja on hieno scifi-tarina, joka
linkittyy vahvasti nykyajan maailmaan. Noria ja hänen ystävänsä
Sanja etsivät muovihautausmaalta entisajan tavaroita, joiden
käyttötarkoituksia voivat toisinaan vain arvailla. Yksi näistä
löydöistä on CD-soitin, jonka käyttötarkoitus valkenee lähes
vahingossa, kun he saavat käsiinsä CD-levyjä. CD:iltä on
kuultavissa hämmentävä tarina: totuus puhtaista vesistä ja
mahdollisuus murtaa armeijan diktatuuri.
Norian mieli kamppailee kolmen
vaihtoehdon välillä: jäädäkö kotikylään jatkamaan isän
perintöä teemestarina ja kantamaan vastuunsa veden vartijana,
seuratako äitiä viikkojen matkan päähän toiselle puolelle Uutta
Qiania vai lähteäkö omille poluilleen pohjoiseen, tutkimaan
CD:itten kertoman tarinan totuudenpitävyyttä?
Kun hiljainen tila salaisuuden ympärillä kerran särkyy, se ei voi enää eheytyä.
“Luuletko, että se on totta?” Sanja lopulta kysyy. Hänen äänensä oli ohut ja katkeamaisillaan, eikä säröytynyt avaruus vetäytynyt ympäriltämme, se lepäsi syvänä ja karkottamattomana kuin valtameri. “Kaikki mitä hän sanoi?”
“Luulen”, sanoin. “Luulen, että se on totta.”“Niin minäkin”, Sanja sanoi.Hän sammutti entislaitteen. Kiekko hidastui ja jäi lopulta paikoilleen. Kaikista tuntemistani hiljaisuuksistani tämä oli painavin ja väistämättömin: ei salaisuuksien, vaan tietämisen hiljaisuus.
Teemestarin kirja ei voittanut
minua puolelleen heti. Päinvastoin, se oli aluksi mielestäni jopa
tylsä ja kerronta tuskallisen hidasta.
Me olemme veden lapsia, ja kuolema on veden liittolainen. Niitä ei voi erottaa meistä, sillä meidät on tehty veden muuttuvaisuudesta ja kuoleman läheisyydestä. Ne kulkevat aina yhdessä, maailmassa ja meissä, ja tulee aika, jolloin veressämme virtaava vesi juoksee kuiviin.
Nyt kun mietin asiaa tarkemmin, on
Itärannan kerronnassa jotain samaa Kaikki se valo jota emme näe-kirjan kanssa. Se on kaunista, keveää ja kuvailevaa. Vähän liian
lyyristä minun makuuni. Tarina kuitenkin alkoi kulkea nopeammin
eteenpäin puolivälissä kirjaa ja lopussa jopa nautin siitä.
“Joku on tulossa!” Main poika Vesa huusi portin liepeiltä. Hänen askeleensa pölläyttivät lentoon pieniä tomupilviä, tahroja päivän kirkkaudessa, kun hän juoksi taloa kohti. Hän oli yhdeksänvuotias ja tunsi itsensä tärkeäksi, koska olimme antaneet hänen tehtäväkseen tarkkailla kylästä teemestarin talolle kulkevaa tietä ja ilmoittaa heti, jos hän näkisi tiellä jonkun. “Niillä on helivaunu.”“Mene teemajaan”, sanoin Maille. “Odota minua siellä.” Hän nyökkäsi. “Sinä myös, Vesa.” Mai lähti kävelemään majalle pihapolun kivilaattoja pitkin, ja Vesa rynnisti hypähtelevää puolijuoksua äitinsä perään.
Oli toimittava nopeasti. Juoksin huoneeseeni ja vaihdoin ylleni seremonia-asun, jonka pidin aina puhtaana ja sileänä. Matkalla ulos vilkaisin, etten ollut jättänyt kuitille ylimääräisä täysiä leilejä, ja käännyin kohti porttia.
Pidin kirjan lopusta, vaikka
Norian päätökset matkan varrella tuntuivat liian dramaattisilta,
epäuskottavilta. Viimeinen sivu kuitenkin pelasti tarinan. Onneksi.
(Hei, ei kannata kurkistaa sinne, koska sillä taatusti spoilaa
itseltään monta asiaa.)
Kirja oli eteerinen, syvällinen, kevyt
ja hidas scifi-tarina. Ei kuitenkaan kannata pelästyä
scifi-luokittelua. Tulevaisuuden maailmaa kuvaillaan hienosti ja
monisäikeisesti ja Itäranta maalailee yksityskohtien avulla
lukijalle tarkan kuvan maailmasta, jossa vain yhdellä asialla on
väliä: puhtaalla vedellä.Uusi Qian muistuttaa hieman menneen
Neuvostoliiton kuvauksia: valtavan kokoista maata hallinnoidaan
toiselta puolelta mannerta ja hallinnon ote näkyy päivittäin
kansalaisten elämässä rajoitusten, pelottelun ja uhkailujen
muodossa. Vesirikoksen tehneitä etsitään vakoojien avulla ja kuka
vaan voi olla pahin vihollisesi.
Pysähdyin kuistille. En nähnyt Sanjaa heti, mutta sitten huomasin hänet. Hän seisoi teemajalle vievällä polulla. Vaaleahiuksinen sotilas, jonka olin nähnyt usein Taron seurassa ja jonka siksi oletin hänen lähimmäksi aliupseerikseen, puhui Sanjan kanssa. En kuullut heidän sanojaan enkä nähnyt Sanjan kasvoja kunnolla hyönteishupun takaa, mutta hänen jäsenissään näkyi jännittyneisyys. Sotilas sanoi jotain ja Sanja liikahti levottomasti. Kävelin heidän luokseen. Sanja säpsähti minut huomatessaan. “Minun pitäisi mennä”, hän sanoi minulle, tai ehkä sotilaalle.“Sano isällesi terveisiä”, sotilas sanoi ja lähti kohti teemajaa.
“Joku isän vanha koulukaveri”, Sanja sanoi minulle, kun kävelimme kohti porttia. “Kyseli kaikenlaista omituista.”
Kirja onnistuu taitavasti muistuttamaan
omasta onnekkuudesta ja hyvinvoinnista, mutta myös viemään
mukanaan ihan erilaiseen ympäristöön, mihin on tottunut. Ja
siitähän hyvässä kirjallisuudessa usein on kyse: se kertoo
tarinoita, joita emme muuten osaisi edes kuvitella.
P.S. Ja mitäkö sitten nauttia kirjan
kera? Hassua edes miettiä tätä: itsehaudutettua laadukasta teetä
raikkaasta juomavedestä.
Luin tuon kirjan viime vuonna ja ihastuin siihen. Kerronta oli hidasta, mutta jokin siinä lumosi minut. Dystopiat kiinnostavat minua. Kirjan ekokriittinen näkemys vaikutti myös minuun.
ReplyDeleteMinustakin juuri tuo tulevaisuuden kuvaus oli kirjan parasta antia. Se oli jopa uskottavaa - toisin kuin joku lapsena luettu Tripodien aika...
DeleteKerronnan hitaus ei iske minuun. Johtuu ehkä muutenkin kärsimättömästä temperamentista. :)
Nyt luen Laura Honkasalon Perillä kello kuutta ja se nappasi heti mukaansa. Siinä tapahtuu!